חיפוש

חרבת מדרס

הלוך חזור (מעגלי) // מתאים למשפחות

הסבר כללי: שפלת יהודה מכונה לא בכדי "ארץ אלף המערות", מאחר והיא ברובה עשוה סלט קירטון רך, הקל לחציבה ומעליו סלע גיר קשה. השילוב המיוחד איפשר לאורך התקופות לחצוב בסלע ולייצר עולם תת קרקעי משופה חללים מסוגים שונים ששימשו את תושבי המקום כבר מימי התנך לגידול בעלי חיים, חקלאות, אגירת מים, איחסון וכמובן מסתור בעת סכנה. חרבת מדרס הינו אתר המאפשר הצצה לעולם המיוחד הזה במסלול קליל ונוח לכל המשפחה.

דרגת קושי: קל, 2 ק"מ.

איך מגיעים:  ממחלף שער הגיא פונים לכביש 38 לכיוון בית שמש. ממשיכים בנסיעה דרומה, עוברים על פני העיר בית שמש עד לצומת האלה. ממשיכים דרומה עד הפנייה המשולטת ימינה לכיוון מצפה משואה. באותו מקום, פונים שמאלה – מזרחה, לכיוון חרבת מדרס ופארק עדולם. ממשיכים עוד כמה דקות עד החניון הברור של חרבת מדרס.

ניתן ואף מומלץ לבקר במגדל התצפית של מצפה משואה שהוקם על ידי קק"ל על מנת לזהות שריפות ביערות הסמוכים. מהתצפית ניתן לראות את כל חיתוך הארץ מהים, דרך השפלה הנמוכה, הגבוה ועד הרי יהודה במזרח.

נקודות עניין במסלול:  מערות מסתור, הסיפור ההיסטורי של מרד בר כוכבא, קולומבריום, צמחיה ים תיכונית.

סיפור דרך: מחניון מדרס כבר ניתן לראות את אתר הזחילה המרכזי היוצא מתוך מערת פעמון. שביל המסומן בצבע כחול מוביל בתחילת הדרך ולאחר מכן מתפצל: ימינה – ירוק, ושמאלה – ממשיך הכחול. המשיכו במסלול הכחול. השביל ברור ורחב, ומכיל למעשה "דוגמיות" מכל מה שיש לשפלה להציע, והאטרקציה המרכזית היא כמובן מערכת מערות תת קרקעיות הכוללות מערות קבורה, מסתור ואיכסון, רובן מתקופת מרד בר כוכבא אך יש כאלה הטוענים שאף מוקדם יותר!

חניוני לילה באזור: בר גיורא, חרבת חנות.