חיפוש

נחל חווארים

מתאים למשפחות

הסבר כללי: מסלול יפה בשעות היום בימים לא חמים וטיול נהדר ללילות הקיץ בהם הירח מאיר מעל. המסלול נוח להליכה בלילה בגלל סלעי הקירטון הלבנים הבוהקים ונוף הבתרונות שהם יוצרים. הילדים ייהנו ממעבר בנקיקי הסלע הרך ומשחק במדרונות החרסית דמויי הדיונות. מסלול לא מעגלי, מחייב הקפצת רכב. מתאים מאד לליל ירח מלא.

בהזדמנות זו, מומלץ לבקר באתר נוסף הנמצא בנסיעה קצרצרה מהשמורה – מתחם קבר דוד בן גוריון ופולה אישתו, במדרשת בן גוריון הממוקם בדרך למסלול.

דרגת קושי: קל-בינוני, 4.5 ק"מ.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 40 מבאר שבע לכיוון דרום. בצומת טללים פונים שמאלה לכיוון מצפה רמון ובצומת חלוקים פונים ימינה לכיוון דרום. לאחר שעוברים את הפנייה לקיבוץ שדה בוקר, ולמדרשת בן גוריון, שימו לב לשילוט המפנה שמאלה לחניון בור חווארים. המסלול מסתיים למרגלות מדרשת בן גוריון, נוסעים למדרשת שדה בוקר, בכיכר ליד הכניסה למדרשה פונים ימינה לכיוון עין עבדת (דרך המחסום של רשות הטבע והגנים). בסוף הירידה המפותלת חוצים גשר אירי וחונים במגרש חניה משמאל לכביש.

נקודות עניין במסלול: בור נבטי, קיר אבני צור, גבעות ובתרונות חוואר, סדקים.

סיפור דרך: השביל מתחיל מהצד המזרחי של החניון ומסומן בכחול. מיד בתחילת המסלול משמאל נראה בור מים נבטי החצוב בסלע. הבור הוא שריד נבטי ונועד לאגירת מי גשמים כחלק ממערכת אגירת המים לאורך דרך הבשמים העתיקה. מהבור נמשיך בערוץ, עד מהרה יבלוט לבניכם קיר סלעי של צור משני צידי המסלול, זהו שער הצור. הצור סלע הצור קשה ועמיד יותר משאר הסלעים באזור ולכן יצר כאן שני קירות סלע בולטים. מעבר לשער הצור מתרחב הערוץ, הולכים עוד כמה דקות עד שמגיעים לגבעת חוואר צהובה שמראשה נשקפת תצפית מרהיבה על האזור נוף הבתרונות. השביל יורד מזרחה וחוזר לערוץ, עימו ממשיכים בין מפלונים, סדקים וגבעות חוואר רכות עד לסיום המסלול הממוקם בנקודה בה נחל חווארים מתחבר עם ערוץ נחל צין הגדול, בכביש המחבר בין מדרשת בן גוריון לעין עבדת.

למעוניינים באתגר, ומטיילים בשעות היום, כ-500 מטר לפני סיום המסלול ישנה פנייה ימינה מהמסלול (לכיוון דרום), המחברת בין נחל חווארים לבין עין עבדת (ראה המלצה למסלול עין עבדת). חיבור זה, מאריך את הדרך בעוד כשלושה ק"מ, אך שווה ביותר – יש לשים לב ללוחות הזמנים כי שמורת עין עבדת מוגבלת בזמנים.

חניוני לילה באזור: חניון הרועה, חניון בורות לוץ.